یک نقد تصویری ساده برای تحلیل این انیمیشن ساختم که میتونید در ادامه مطلب ببینید:

http://www.aparat.com/v/76LoM

در ضمن پس از حمله طاووس به محل سکونت پانداها در قسمت سوم می بینیم که قوم پاندا (بنی اسرائیل) به مکان کوهستانی جدیدی مهاجرت کرده است و در آنجا به زراعت مشغول شده، این رو دقیق نمیدونم ولی شاید اونجا اشاره به کوه سینا داره با توجه به اینکه منطقه کوهستانی هست

این متن رو از ویکی پدیا کپی کردم: (کوه سینا کوهی‌است که بنی‌اسرائیل سه ماه پس از ترک مصر به آنجا رسیدند و در آنجا اردو زدند.[۱] مطابق روایات سنتی ادیان ابراهیمی خداوند شریعت را آنجا به بنی‌اسرائیل عطا کرد.[۲] گوساله طلایی سامری در این کوه ساخته شد.[۳] در این کوه یهوه نخستین بار بر موسی وحی کرد و در درخت زیتون به وسیلهٔ آتش بر وی تجلی نمود.[۴] و از خداوند به وی وحی شد که در سرزمین مقدس نعلین از پا بکند.[۵] این کوه حوریب،[۶] جبل‌الله،[۷] کوه طور،[۸] و جبل موسی[۳] نیز نامیده شده‌است. در قرآن به این کوه سوگند یاد شده‌است.)

(طور به معنی کوه است و طور سینا کوهی است که در زمین سیناء قرار دارد. این کوه از مشاهیر جبال جهان است و ذکرش در قرآن بسیار آمده و موسی پیغمبر علیه السلام در آنجا نور الهی را بر سر درخت دید و شرف تکلیم یافت.[۱] در قرآن طور سینین هم آمده است. خداوند کناره راست آن کوه را به بنی اسرائیل وعده داده بود که بدانجا مسکنشان دهد.)

چند نکته موردی:

+شهروندان شهر تنها سه حیوان هستند : اردک ، خرگوش و خوک : استفاده از این سه حیوان به عنوان شهروندان شهر، دارای نماد می باشد. اردک در فرهنگ اسلامی و عرفان اسلامی ، نماد حرص و آز می باشد که به خاطر حرصی که در جستجوی میان گل ولای برای پیدا کردن کرم می زند، سمبل صفت حرص شده است. خرگوش نیز به دلیل قدرت تکثیر زیاد و جوندگی اش ، سمبل شهوت نیروی جنسی و شهوت شکم می باشد. خوک بدلیل نجاست خواری جزء حرام گوشتان می باشد و ویژگی ای که دارد، فاقد غیرت و تعصب نسبت به جفت خود می باشد خوک تنها حیوانی است که اگر خوک دیگری با جفتش نزدیکی نماید، واکنشی نشان نمی دهد. به همین دلیل مصرف گوشت خوک باعث بی غیرتی و بی تفاوتی نسبت به ناموس می گردد، و به همین دلیل در اسلام حرام شده است. استفاده از این حیوانات در داستان پاندا، سمبل بی تفاوتی، مصرف گرایی، سطحی نگری، لذت طلبی جامعه انسانی می باشد که تنها به دنبال لذت های دنیایی و مصرف گرایی می باشد. از تفکر و تعمق در موضوعات و امور عالم فاصله گرفته است. این جامعه سمبل جامعه لیبرال دموکراسی می باشد که اصالت را بر اباحی گری و لذت طلبی می داند و نسبت به حوادث و مشکلات و مسئولیت های آفرینشی، بی تفاوت می باشد.

+نکته ای که قابل توجه می باشد این است که در میان تمام حیوانات دارای قابلیت های مختلف هستند، چرا پاندا انتخاب شده است؟ پاندا حیوان ملی و نماد ملی کشور چین می باشد. پاندا نماد سرزمین چین و فرهنگ و تمدن چین می باشد. پیامی که این انتخاب به مخاطب انتقال می دهد، این نکته است که جنگ جوی اژدها، کسی که باعث آرامش دره جهانی می شود کسی که در مقابل هجوم - جبهه شر و مشکلات می ایستد و مقابله می کند، منجی دره تمدن جهانی پاندا یا همان کشور چین می باشد. در این انیمیشن ، چین با استفاده از سمبل کشور خود ، یعنی پاندا ، خود را منجی مشکلات جامعه جهانی معرفی نموده است.

+شاید خیلی از مبانی و مفاهیم خیلی انسانی و خوب به نظر بیان ولی در واقع این قسمت های روشن و قابل پذیرش رو در رابطه با عرفان های شرقی نشان میدن و شما تو ذهنت کاملا طرفدار این عرفان ها میشی ولی اگر منطقی بری درباره اون عرفان تحقیق کنی میبینی که خیلی از نکات منفی غیر قابل پذیرش رو تو انیمیشن عمدا حذف کردن و نشون ندادن (ولی در هر صورت عرفان های شرقی، شرک آلود و غیر الهی هست و حتی با تحقیق متوجه میشید که در این عرفان ها جنیان و به عبارتی دیگر این شیطان هست که پرستیده میشود، یک آیه خیلی معروف هست تو قرآن تقریبا اینطوریه که خدا از فرشتگان میپرسه که آیا اینها که مدعی بودن شما رو میپرستیدن،شما رو میپرستیدن و فرشتگان در جواب میگن نه اینها {{جنیان}} را میپرستیدن

+خبرگذاری مشرق: روایت فیلم پاندای کونگفو کار 2 از ارباب شن تصویری را به نمایش می گذارد که در آن این فرمانروای قدرت طلب به دنبال این است که از قدرت لوازم آتش بازی که نور به ارمغان می آورد استقاده شیطانی و قدرت طلبانه ای کند و از آن سلاحی بسازد- دقیقا وسیله ای که" شن" می سازد با کلمه سلاح در فیلم شناخته می شود که نوعی توپ است- و علیه مردم و برای ایجاد رعب استفاده کند. ارباب شن دقیقا نماد آن دسته از رهبران قدرت طلب دنیا هستند که می خواهند تا از انرژی هسته ای به عنوان سلاح استفاده کنند. در بخشی از این انیمیشن رهبران شهر چینی در جواب "پو" که از آنها می خواهد تا از زندان فرار کرده و علیه ارباب شن بجنگند، می گویند که ارباب شن تهدید کرده که این سلاح ها را علیه مردم و شهر استفاده می کنند و آنها با تسلیم شدنشان در حقیقت از مردم دفاع می کنند. تصمیمی که البته قهرمان داستان یعنی "پو"آن را بر نمی تابد. این انیمیشن در حقیقت در عین نماد سازی در حال آموزش سیاست بین الملل ابرقدرت ها به زبان ساده در مبارزه با کشورهایی است که متهم به تلاش برای دستیابی به سلاح هسته ای هستند. کودکی این انیمیشن را می بیند، کمی بعد و در ابتدای جوانی به راحتی در مقابل ساده ترین استدلال های دولتمردان غربی منقاد می شود و اگر این اتفاق رخ دهد یکی از بزرگترین اهداف تامین می شود و آن اغناء افکار عمومی است و از آن مهم تر تعمیق سیاست های کلان در ذهن و روح نسل آینده است.