تولید کننده: Disney  توزیع کننده: Disney

امتیاز8.1 از 10 - میانگین رای 309,090 نفر

امتیاز کاربران: 9.0 از 10 - (میانگین رای 4136 نفر

بودجه: 150 میلیون دلار

فروش: 1024 میلیون دلار

-------------------------------------تحلیل اثر--------------------------------------

زومجی: «زوتوپیا» فقط به این دلیل به یکی از بهترین انیمیشن‌های سینما تبدیل شد که والت دیزنی دست به حرکت غافلگیرکننده‌ای زد و آن هم این بود که آنها کلیشه‌های خودشان را فراموش کردند و تصمیم گرفتند چیزی بسازند که حداقل هیچکس انتظارش را از آنها نداشت. محصول نهایی به انیمیشن کودکانه‌ای تبدیل شده بود که لبریز بود از بحث‌های زیرمتنی سیاسی و اجتماعی و نژادی.

این رو با اطمینان میگم که این اثر بشدت استراتژیک هست و شاید من به تنهایی هیچ وقت نتونم تحلیل کاملی از این اثر داشته باشم ولی فعلا مواردی که به ذهنم میرسه رو می نویسم، گرچه این موارد درست بودنشون قطعی نیست ولی به خودم و بقیه دوستان کمک خواهد کرد بعدا با فکر بیشتر و با تکیه بر این نوشته، اصلاحات و نکات تکمیلی رو ارائه بدیم:

- Zootopia در واقع از ترکیب دو کلمه Zoo (به معنی باغ وحش) و Utopia (به معنی آرمانشهر) ساخته شده که اشاره به زندگی ایده آل حیوانی در پشت قفس های لیبرالیسم دارد!!! (در واقع سیستم ارائه شده برای زوتوپیا همان سیستم حکومتی لیبرال دموکراسی هست که غرب آن را آخرین و بهترین سیستم ارائه شده می داند و افراد ضد این سیستم را افرادی ابرشرور معرفی می کند) هارمونی و نظم نوینی که تمام افراد جوامع با خصوصیات مختلف و حتی دشمنان خونین را در خود جای می دهد، آرمانشهری را ایجاد کرده که با شعارهایی همچون "هرکس میتواند هرچه میخواهد باشد" یا "همه چیزها رو امتحان کن" (شعر شکیرا!) حد و مرزها و موانع اخلاقی را از بین برده و طبق تعریف لیبرالیسم همه چیزها را مباح اعلام می کند و همانطور که در طول فیلم میبینیم، ارتباط با مافیا، فرار مالیاتی، پیوستن به کلوپ طبیعت گرایان و عریان شدن اعمال بدی نمی باشند و مباح تلقی می شوند.

- در این انیمیشن در واقع حیوانات جایگزین انسانها با نژادها و خصوصیات مختلف شده اند و هر یک از انواع حیوانات نماینده گروهی خاص از انسان هاست، برای تطبیق بهتر، در نوع حیوانات فقط پستانداران استفاده شده و سن خرگوش(24سال) و سن روباه(32سال) مطابق سن انسان ها می باشد. شاید بتوان گفت که سازندگان مفهوم حیوان بودن انسان (به گفته خیلی از متخصصان و دانشمندان غربی!) و بحث های تکاملی را در این اثر لحاظ کرده اند.

این که یک موش (نماد یهودی ها!) اینقدر قدرتمند هست و نوع حیوانات انتخاب شده (مثلا اینکه گوسفندها مسئول همه توطئه ها نشان داده می شوند) و تطبیق آنها در فیلم خودش یک بحث جداگانه است که نیاز به بررسی بیشتری دارد، در این مورد پیشنهاد می کنم حتما این ویدیو را ببنید و توضیحات و لینک های نوشته شده را نگاهی بیندازید: aparat.com/v/uJ9dh

- نفی آرمانشهر (مثل انیمیشن up و ...): در واقع آرمانشهر همین سیستم حکومتی ناقص و پر مشکل و تبعیض آمیز کنونی (سیستم حکومتی لیبرال دموکراسی آمریکا که خیلی ها در نقاط دیگر جهان از جمله کشور خودمون با تصور بهشت آرزوها بهش نگاه میکنند!) معرفی می شود و گفته می شود نباید انتظار یک آرمانشهر واقعی را داشت. همین سیستم با تمام مشکلاتش باید پذیرفته شود. حکومت عادلانه بهتری (مثلا حکومت آرمانی مهدوی! یا هر منجی برپاکننده عدالتی) در این تفکر جایگاهی ندارد. در واقع افراد خواهان تغییر و حرکاتی که برای اصلاح جامعه و سیستم هم انجام می شود، بد و سیاه و منفی به تصویر کشیده می شوند (در واقع می شود گفت این یک اصل در آثار سینمایی هالیوودی هست که ظهور و یا حرکت برای اصلاح، یک حرکت منفی، بد و کثیف نشان داده می شود که باید جلویش ایستادگی کرد. ابرقهرمانان فیلم ها همه کمک می کنند که همین سیستم فعلی آمریکا نجات پیدا کند)
- در لایه ای دیگر، می توان این انیمیشن را در راستای انیمیشن های دیگر دیزنی که قبل و بعد از آن منتشر شدند، قرار داد، انیمیشن هایی مثل tangled ،Frozen ،Brave، موانا، لایواکشن دیو و دلبر و ...  که هدفشان قشر مونث جامعه هست و مفاهیمی شبه فمینیستی مثل ترغیب به استقلال طلبی و رفتارهای پسرانه و رهایی از خانواده و ازدواج و بعضا رواج همجنسگرایی را القا می کنند. همچنین یکی از عادات دیزنی، نشان دادن تصویری کم رنگ از والدین هست، به این معنی که با مرگ والدین یا بی کفایت نشان دادن آنها و محو و پنهان کردن و کم اثر کردن آنها در داستان، به نامطمئن جلوه دادن خانواده و والدین می پردازد (البته مسلما این مفاهیمی که گفته شد در کنار مفاهیم انسانی و بسیار مثبت عرضه می شود تا کسی نتواند اتهام جدی ای به دیزنی وارد کند!) برای آشنایی بیشتر با جریان و فرهنگ سازی های دیزنی می توانید نقد moana و beauty and the beast را که در سایت موجود است بخوانید.
- همچنین در لایه ای دیگر، می توان این فیلم را در جریان مذاکرات و توافقات ایران و آمریکا تحلیل کرد که موضوع خیلی مهمی هست و دیزنی احساس نیاز کرده که به آن بپردازد، چگونه یک خرگوش میتواند با یک روباه مکار که مشکل آنها به ذات و فطرت آنها بر می گردد، رابطه دوستی داشته باشد؟ در واقع خرگوش نماد زاد و ولد هست و همه میدانیم که چقدر کنترل جمعیت کشورهای جهان سومی، آن هم بویژه کشوری مثل ایران در دیدگاه یهودیان قلابیِ! مالک هالیوود مهم است: برای مثال این ویدیوها را ببینید aparat.com/v/loEIt و aparat.com/v/JSQ7x. داستان به این شکل هست که خرگوش می خواهد از روستای عهد بوق (جایی مثل ایران!) فرار کند و به جایی که آرمانشهر و بهشت آرزوهاست (جایی مثل آمریکا!) برود. اگر خوب دقت کنید، در جایی خرگوش سوار قطار می شود تا روستا را ترک کند و در هنگام حرکت قطار، تابلوی روستا به نمایش در می آید که روی آن جمعیت روستا درج شده، عدد روی تابلو با جمعیت فعلی ایران برابر است (80 میلیون نفر) و می بینیم که به طور مسخره آمیزی اعداد در حال بیشتر شدن هستند (به هر حال اینجا خوب است به بهانه این مورد به مشکل جدی کاهش جمعیت ایران اشاره کنم که به نابودی کشور بسیار کمک خواهد کرد! اکثر کارشناس ها لزوم افزایش جمعیت و فرزندآوری را خیلی جدی می دانند و جمعیت کمتر به هیچ عنوان باعث رفاه و حل معضل اشتغال و دیگر مشکلات نخواهد شد، در واقع این یک تفکر اشتباه هست که در بین مردم رایج شده و بجای حل مشکلات افتضاح مدیریتی مسئولان، صورت مسئله را هدف قرار داده اند.) 

 

-------------------------------------لینک دانلود------------------------------------

🎬 دانلود با کیفیت بلوری 720P
🎬 دانلود با کیفیت بلوری 1080P
🎬 دانلود با کیفیت بلوری 720P (دوزبانه / دوبله ی پارسی)
🎬 دانلود با کیفیت بلوری 1080P (دوزبانه / دوبله ی پارسی)