میزان استراتژیک بودن اثر: -

میزان جمع بندی و کامل بودن مقاله: -

تولید کننده: Atlas Entertainment  توزیع کننده: Universal Pictures

امتیاز8.0 از 10 - میانگین رای 489,568 نفر

امتیاز کاربران ایرانی: 7.7 از 10 - میانگین رای 301 نفر

بودجه: 29.5 میلیون دلار

فروش: 168.8 میلیون دلار

کاندیدای اسکار بهترین طراحی لباس و بهترین بازیگر نقش مکمل مرد

----------------------------------------------------------------------------------

۱۲ میمون فیلمی در سبک علمی تخیلی و نئو نوآر و به کارگردانی تری گیلیام است که در ساخت آن از یکی از فیلم‌های کوتاه کریس مارکر با نام اسکله (به فرانسوی: La Jetée) الهام گرفته است. این فیلم با شعار «آینده به تاریخ می‌پیوندد» در سینماهای دنیا اکران شد.

-این سینمایی بر اساس شخصیت اسطوره‌ای «کاساندرا» یا به عبارتی دیگر «عقده کاساندرا» ساخته شده است. کاساندرا در یونان باستان دختری کوچک بوده که توانایی پیش‌بینی آینده را داشته و همین مساله او را تا مرز جنون پیش برده است.

-داستان: در سال ۱۹۹۶ جهان به مکانی ناامن برای زندگی بشر تبدیل گشته؛ به طوری که بیش از ۵ میلیارد نفر بر اثر یک ویروس کشنده از بین رفته‌اند و یک درصد باقی‌مانده از انسان‌ها مجبورند برای در امان ماندن از مرگ؛ در زیر زمین زندگی کنند. در سال ۲۰۳۵ عده‌ای از دانشمندان برای یافتن راه حلی برای درمان این ویروس، زندانیان را به زمان گذشته می‌فرستند تا از نوع غیر جهش‌یافته ویروس‌ها اطلاعاتی را پیدا کنند. یکی از آن زندانیان جیمز کول (بروس ویلیس) برای انجام مأموریت در سال ۱۹۹۶ انتخاب می‌شود. او باید به جمع‌آوری اطلاعات دربارهٔ ویروس بپردازد؛ ویروسی که به عقیده دانشمندان توسط یک گروه تروریستی که به نام دوازده میمون شناخته می‌شوند؛ منتشر می‌شود. او برای نخستین بار به اشتباه به سال ۱۹۹۰ و به یک آسایشگاه روانی فرستاده می‌شود و در آنجا نخستین بار با یک دکتر روانپزشک به نام کاترین ریلی (مادلین استو) برخورد می‌کند که…