میزان استراتژیک بودن اثر: -

میزان جمع بندی و کامل بودن مقاله: متوسط

تولید کننده: Illumination  توزیع کننده: Universal

امتیاز7.2 از 10 - میانگین رای 51,400 نفر

امتیاز کاربران ایرانی: 8.6 از 10 - میانگین رای 1097 نفر

امتیاز من: خوب

بودجه: 75 میلیون دلار

فروش: 626.4 میلیون دلار

----------------------------------------------------------------------------------

تقریبا تمامی هشتاد ترانه‌ای که در انیمیشن خوانده می‌شوند (بیشتر ترانه‌ها فقط چند ثانیه اجرا شده‌اند)، آوازهایی شناخته‌شده و مشهور در زمان حال یا گذشته می‌باشند. تنها یک ترانه‌ی جدید به گوش می‌رسد که آن هم باور نام دارد که یک هم‌خوانی دونفره از «آریانا گرانده» و «استیوی واندر» محسوب می‌شود. شاید بتوان بازخوانی برجسته «توری کلی» از آهنگ هاللویا اثر «لئونارد کوهن» را به نوعی تکریمی غیرعامدانه از این خواننده/آهنگساز اخیرا فوت شده دانست. (برگرفته از وب سایت نقد فارسی)

-------------------------------------تحلیل اثر--------------------------------------

با اطمینان اینو نمیگم ولی از بین انیمیشن های متعددی که امسال رو سال انیمیشن های حیوان محور کردند، دو انیمیشن زوتوپیا و آواز رو میشه بطور جدی تر بررسی کرد، و از لحاظ اینکه هر یک از گونه های حیوانات نماینده چه قوم و نژادی از انسان ها هستند دربارش فکر کرد.

نقش پر رنگ گوسفندها در هر دو انیمیشن زوتوپیا و آواز جالب توجه هست.

شعری که در ابتدا و انتهای فیلم خوانده می شود نیز به نظرم خیلی مهم می آید (روزگاری راهی بود که به خانه باز می گشت) و خراب شدن سالن نمایش را شاید بطور نمادین بتوان تفسیر کرد (مسلما این را با اطمینان نمی گویم و اینها همه حدس و گمان هستند و بعدا باید بطور جدی بررسی شوند، ولی احتمال دارد که سالن نمایشی که در انتهای داستان در حال ساخت دوباره آن می باشند استعاره از همان معبد سلیمانی هست که یهود آرزوی ساخت آن را می کشد و این را بارها و بارها در سینما بطور نمادین به تصویر می کشد!!!) به هر حال در آینده سعی می کنیم این انیمیشن را بطور جدی تر بررسی کنیم.

در ضمن یکسری موارد در رابطه با فرهنگ و روابط و سبک زندگی نیز در فیلم به چشم می آید که مسلما انیمیشن ها و فیلم های هالیوود نماینده ای شایسته برای تاثیر شدید و عادی سازی این سبک زندگی در ذهن مردم و ملت ها می باشند.