میزان استراتژیک بودن اثر: زیاد
میزان جمع بندی و کامل بودن مقاله: متوسط
توزیع کننده: Paramount
امتیاز: 8.0 از 10 - میانگین رای 316,199 نفر
امتیاز کاربران: 8.0 از 10 - میانگین رای 3198 نفر
امتیاز من: خیلی خوب
بودجه: 47 میلیون دلار
فروش: 198 میلیون دلار
----------------------------------------------------------------------------------
Arrival فیلمی به کارگردانی دنی ویلنو و نویسندگی اریک هیزرر است که اقتباسی از داستان کوتاه Story of Your Life (داستان زندگی تو) به قلم تد چیانگ است.
Denis Villeneuve برای کارگردانی فیلم های Incendies, Prisoners, Enemy, Sicario, Arrival, Blade Runner 2049 شناخته شده می باشد.
Eric Heisserer هم تا الان نویسندگی فیلمنامه های A Nightmare on Elm Street, Final Destination 5, The Thing, Hours, Lights Out, Arrival را بر عهده داشته است.
+در زمان تبلیغات، یک پوستر از فیلم جنجال و اعتراضات زیادی به پا کرد:
در واقع این تصویر، شهر هنگ کنگ را نشان می دهد ولی ساختمان مشخص شده در تصویر، ساختمان Oriental Pearl TV شانگهای هست که احتمالا با فتوشاپ جدا شده و در تصویر پوستر گذاشته شده، که جنجال و اعتراضات زیادی را در پی داشت!
-------------------------------------تحلیل اثر--------------------------------------
چند تا از نکات ایدئولوژیک که کاربرا قبلا تو جاهای دیگه نوشتن و نظر خودمو درباره این فیلم اینجا مینویسم: نقش روسیه و چین(به خصوص چین،سیاست هالیوود روی دوستی باچین تمرکزکرده تو چند سال اخیر بطور مثال فیلمایی مثل میریخیِ ریدلی اسکات یا پاندای کونگ فوکار و ...)،منجی بودن آمریکا (خوب این که قانون هالیووده،حتی درباره جنگ جهانی دومم هر چی فیلم ساختن انگار بقیه کشورا هیچ کار نکردن در مقایسه با آمریکا!)،اشاره علنی به ایران و زبان فارسی نشون میده که زبون فارسی یک زبان ناشناخته هست و بعدش یکجایی از shell یک چیزی به شکل منشور (اشاره به منشور حقوق بشر کوروش!) خارج میشه.،12تابودن shell ها و اینکه یک جایی نشون میده این عدد 12 یک تفکر با ریشه مذهبی هست (تو اخبار،قرار نیست مستقیم اینقدر واضح بگن که تو عقاید افرادی که شیعه مذهب هستن این مورد وجود داره، فقط میاد میگه که این عدد 12 مربوط به یک تفکر مذهبی فلانه که یهو حرفشم قطع میشه، همین قدر که تو پسِ ذهن مخاطب اروپایی، آمریکایی و جاهای دیگه جهان که غیر شیعه هستن، عدد 12، عقاید مذهبی، اینا کنار هم تو ذهن و حافظهش شکل میگیره کار با موفقیت انجام شده)، اینا بعضیاش چیزایی هست که مخاطبین نوشته بودن یا به ذهن خودم رسید و حتما هم همش درست نیست ولی میتونه کمک کنه تا بهتر درباره فیلم فکر کنید و نتیجه گیری کنید
برخی از نظرات کاربرها در سایت های مختلف:
- آیا کسی از دوستان میدونه چرا تو فیلم "ورود" موجودات فضایی به شکلی شبیه اختاپوس نمایش داده شده اند؟ یعنی منظورم اینه که چرا، این ایده به ذهن کارگردان رسیده؟ خیلی از شواهد میگه که اختاپوس ها موجودات زمینی نیستن از بررسی پایه دی ان ای که اشتراکی با موجودات زمین نداره (تمام موجودات زمین از یک پایه دی ان ای مشابه رشد کردن ) به خاطر همین احتمال میدن با شهابی چیزی به زمین اومده باشه تا اینکه سه تا قلب داره و یا اینکه اتصالات نورون های مغزش بر خلاف تمام جانوران ثابت و وزن سیناپسا تغییر نمیکنه
کلن موجود عجیبیه
با عرض سلام و خسته نباشید جانانه
واقعا حیفه و جای تاسف داره که مخاطبان عام به دیدگاه و نقد ژورنالیستی و عامه پسندانه(مثل مجلات سینمایی یا سایتهای نقد مثل نقدفارسی و زومجی و ...) عادت کردن(تکنیکی و سطحی) و نقد محتوایی و عمیق رو کمتر توجه میکنن!(با احترامی که برای اون نقدها قائلم تنها لایه یا سطح اولیه فیلم رو بیان میکنن همون ظاهر فیلم)
این فیلم هم یه دستپخت استراتژیک دیگست که هالیوود امادش کرده و ایندفعه قرعه بنام دنیس ویلنوو افتاده (اثار قبلی هم جای بررسی داره مثل سیکاریو یا زندانیان و دشمن یا همین بلید رانر 2049) (گرچه گویا پروژه کلپاترا که قرار بود کامرون بسازه هم افتاده دست ایشون که به احتمال زیاد شدیدا استراتژیکی هست)
ویلنوو از 90 حرفشو شروع کرد تا 2000 پیش رفت 8 سالی ناپدید شد و سال 2008 برگشت و از 2013 شهرت دوچندان پیدا کرد.
در رابطه با فیلم در برداشت شخصیم سلاح اصلی میتونه خود علم(که از نظرم یجورایی تبلیغ ساینتیسم هست) باشه که حاصل تفکر و تجربه عقل انسانه و روشی هست برای تسلط و یادگیری در حوضه های مختلف.حال زبان میتونه ابزاری برای یادگیری و تسلط بر علمی خاص باشه مثل علم ریاضی یا موسیقی که ابزارشون زبان ریاضی یعنی اعداد یا زبان موسیقی یعنی نت ها هست.برای همین هم یک دانشمند زبان شناسی مهمترین نقش رو در فیلم ایفا میکنه و میبینیم که با کمک علم زبان شناسی و ابزارش که نمادهاست موفق میشه زبان بیگانگان رو رمزشکافی کنه و با تسلط براون قادر به دیدن اینده بشه.(البته نمیدونم میتونم بگم فیلم فمنیسم گرا هم بود یا نه چون قهرمان جهان رو یک زن نشون داد)
تعریف تحریفی هالیوود و علم امروزی رو از بیگانگان فضایی به شخصه قبول ندارم و اونو در راستای تحریف حقیقت ادیان میدونم چیزی که به عنوان بیگانگان-مریخی ها-فضایی ها و ...به خورد مخاطبان به مدت طولانی دادن در اصل تحریفی از واقعیت وجودی این موجودات هست.بیگانگان عجیبی که اولین بار با شکلی عجیب(سر بزرگ و چشمان بزرگ و بدن ابی یا بی رنگ) تبلیغ شدن در اصل جنی ابی رنگ بنام ایواس بوده که الیستر کراولی(موسس و مبلغ ائین شیطانی تلما) در قاهره با اون ملاقات داشته و حتی تمثیل اون رو رو کاغذ با مداد پیاده کرده که دقیقا همین ظاهر بیانگان مشهور امروزیه.پس چیزی که ما با عناوین مختلف بیگانگان و مریخی ها و ...میشناسیم در اصل اجنه هستند موجوداتی که خداوند قبل ما افرید از اتش سدوم.و از اونجایی که اجنه گونه ها و اشکال بسیار متفاوتی بعضا دارن(توصیف سلیمان نبی) اشکال مختلف بیگانگان در فیلمهای مختلف هم توجیه میشه.(البته بعضی از این موجودات میتونن کلهم شیطانی باشن یعنی موجوداتی از جهنم).به لطف پروپاگندا هالیوود و نویسنده های داستان ها و رمان های علمی تخیلی نظیر ارتور سی کلارک و استیفن کینگ و اریک فون دنیکن(ارابه خدایان) و ...این موجودات و اسباب حمل و نقلشون(سفینه ها) بسیار هوشمند تر از انسان و قدرتمندتر به تصویر کشیده میشن (مثل سری فیلمهای بیگانه اسکات و پریدتور و کلاور فیلد و روز استقلال و ..) یا حتی خالق بناهای ما(مستنداتی راجب اهرام مصر و خطوط عجیب رو زمین های کشاورزی((مثل فیلم نشانه های گیبسون)) و...) یا ناجی ما(مثل پیشگویی کیج) یا با وقاحت بیشتر افریننده های ما(پرومتئوس اسکات و ..) و ......!!!این حجم از پروپاگندا و شست وشوی مغزی هالیوود(زیر نظر تاویستاک و انستیتوی راکفلر ) رو بزارین کنار هم انصافا کسی جون سالم به در ببره خدا پناهش باشه!یعنی یه حجم عجیبی از هر ایده و حالتی رو برای مخاطب برای اشنایی با این موجودات برنامه ریزی کردن حتی دوستی باهاشون و اعتماد بهشون(مثل ای تی و نگهبانان کهکشان) با این اوصاف چه کسی حقیقتا ماهیت این موجودات رو میتونه بفهمه و مقابلشون امادگی داشته باشه.البته مینی سریال جالبی براساس رمان ارتور سی کلارک با عنوان پایان کودکی ساخته شد که رسما توش ماهیت اصلی این موجودات نمایان میشه وقتی که شیطان رجیم با سم های خودش از سفینه اش بیرون میاد و دست در دست کودکان تداعی گر مجسمه مشهور بافومت که در یک دستش پسر و دست دیگرش دختر بچه ای را گرفته میبنیم!این مینی سریال شدیدا استراتژیکه.حال رهبر اصلی موجودات فضایی رو بهتر میشناسیم و حقیقت موضوع بهتر فاش میشه مخصوصا زمانی که شیطان انسان ها رو به سیاره خودش میبره(کاملا شبیه به جهنمه) و اونهارو به چالش ذهنی میکشه(برای تشکیل ارمان شهری بر روی زمین بماند که سازندگان با استفاده از واژه ی گول زننده ی اربابان برای نژاد این موجود سعی در توجیه حقیقت شیطان دارن و میخوان اونو موجودی فضایی و بسیار هوشمند و مقتدر تعریف کنن) روی جلد کتاب هم میتونین تک چشم مبارک رو مشاهده کنین.